Adventurers!

Za trzy dni na portalu PolakPotrafi.pl dobiegnie końca zbiórka na dwa projekty wydawnictwa Fajne RPG: Bestie i Barbarzyńcy oraz Adventurers!. Zbiórka, która zakończy się wielkim sukcesem, bowiem na projekt zebrano do tej pory już ponad 10 000 zł, a ciągle liczę na to, że uda się osiągnąć kwotę 12 000 zł i odblokować wydanie po polsku dodatku Tattered Banners. O Bestiach i Barbarzyńcach już pisałem, czas zatem nadrobić zaległości i skrobnąć kilka słów o Adventurers!, o których do tej pory po polsku poza prezentacją w wykonaniu autora informacji jest niewiele. A nóż komuś przyda się przed podjęciem decyzji o zakupie (jeszcze trzy dni, klik, klik, klik).

Umberto Pignatelli wspominał o prostym, oldschoolowym systemie, który w całości mieści się na dwóch kartkach. Polska podstawka została wzbogacona o setting Camelot, więc wyszło tego nieco więcej, bo 36 stron, w tym kilka całkiem przyjemnych dla oka, czarno-białych ilustracji oraz kolorowa okładka z tegoż dodatku.

Obrazek

Zawartość polskiej edycji podzielono na trzy części: dla graczy, dla MG i opis świata Camelot. Część pierwsza prezentuje nam prostą, opartą o rzut 2k6 mechanikę, przedstawia opis współczynników głównych i pomocniczych, umiejętności, tworzenie postaci, prowadzenie walki, zasady rozwoju postaci, spis podstawowego ekwipunku, sposób działania mocy nadprzyrodzonych i jej podstawowe sfery. Jest to tak naprawdę kompletny szkielet mechaniki, który będzie działał, ale który można też bez problemu wzbogacić o kolejne własne elementy związane ze specyfiką konkretnego settingu.

Z części dla Mistrzów Gry dowiemy się co nieco o punktach Heroizmu (odpowiednik sztonów w SW), modyfikatorach testów, sposobach na dopasowanie mechaniki Adventurers! do konkretnego settingu, a na deser dostaniemy kilkunastu przedstawicieli „typowego” bestiariusza, wraz z ich cechami specjalnymi.

Ostatnia część polskiej wersji podstawowej to opis świata Camelot. Przed lekturą zastanawiałem się czy da się rzetelnie przedstawić setting na dziesięciu stronach – okazuje się, że jest to możliwe. Na pięciu kartkach udało się zmieścić zarys tła, krótki opis krainy, jej główne postaci, archetypy bohaterów graczy, nowe umiejętności i sprzęt, ciekawe miejsca i postaci oraz magię. Nie są to długaśne, soczyste opisy, które czyta się jak książkę fabularną, ale z drugiej strony dostajemy same konkrety. Z pewnością opis ułatwia fakt, że mity arturiańskie są dość powszechnie znane i każdy kojarzy kim był Merlin, Lancelot, Mordred, czy Ginewra.

W Adventurers! dostajemy instrukcję umożliwiającą rozegranie sesji, a nawet kampanii, bo jest przecież system awansu postaci. Zasady są proste, a ich przystosowanie do innych settingów nie powinno nastręczać większych problemów. Przedstawienie graczom zawartości settingu Camelot powinno zająć pięć minut. Wyobraźcie sobie, że macie na sesji graczy, którzy nic nie wiedzą o danym świecie, a po pięciu minutach wiedzą o nim tyle co MG i można razem rozpocząć rozgrywkę korzystając z gotowych, umieszczonych na końcu statystyk.

Adventurers! wraz z Camelotem to koncentrat i jako taki ma zalety i wady: zajmuje mało miejsca, jest wydajny i prosty w obsłudze, ale też trzeba sobie przygotować własny przepis na scenariusz, czy kampanię. Kto wie, może właśnie system o tak nieskomplikowanej mechanice jest sposobem na popularyzację naszego hobby? Bo ile osób zagrałoby w Carcassonne, Dominiona, czy Dixita, gdyby wcześniej musiały zapoznać się z – bagatela – 300 stronami instrukcji?

System Adventurers! wraz z opisem świata Camelot w wersji pdf kosztuje… 6 zł, za 12 zł zestaw wzbogaca się o kolejnych sześć settingów, a za 20 zł wszystko to otrzymamy w wersji drukowanej. Nawet nie przeliczam tej kwoty na podstawową erpegową walutę jaką jest piwo, bo lubię dobre i wyszłyby na to, że nie starczy na jedną sesję. Warto? Jeszcze tylko trzy dni, klik, klik, klik…

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii RPG ogólnie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Adventurers!

  1. Ramel pisze:

    Dziekuje 🙂

  2. Pingback: Wszystko co chcieliście wiedzieć o „Adventurers!” i „Bestiach i Barbarzyńcach”, ale baliście się zapytać | Gry-Fabularne.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s