Wywiad z Puszonem i Ramelem – czyli Fajne RPG

Dwa miesiące temu na FB można było znaleźć krótką, zdawkową informację na profilach Piotra „Ramela” Korysia i Michała „Puszona” Stachyry, której treść sprowadzała się do: spotkaliśmy się, chcemy razem wydawać erpegi, zrewolucjonizujemy polski rynek RPG. Erpegowcom w naszym kraju Ramel kojarzy się przede wszystkim z polską linią wydawniczą Savage Worlds, Puszon to Kuźnia Gier, czyli Wolsung. Gdy informacja o współpracy powtórzyła się po Imladrisie, postanowiłem zasięgnąć języka u źródeł, a szanowne źródła zgodziły się udzielić kilku odpowiedzi.

 Image

Wydawnictwo Fajne RPG nie jest waszym pierwszym wspólnym przedsięwzięciem, Kuźnia Gier była już wcześniej dystrybutorem produktów wydawnictwa Gramel. W tak zwanym międzyczasie trochę się pozmieniało: w Kuźni drogi szefów nieco się rozeszły, a Gramel wydaje od dwóch lat wyłącznie na rynku anglojęzycznym. Jak będzie wyglądał wasz nowy związek, kto co do niego wniesie? Piotrek, Ciebie ostatnio jakby trochę mniej, dasz radę dźwignąć Puszona z jego pomysłami? Będzie rewolucja na tym naszym rynku, czy jak to tam zwał?

Ramel: Będzie rewolucja. Co do pomysłów, to raczej Puszon hamuje mnie 🙂 Dobrze, że nie muszę dźwigać Puszona, bo to by mnie zabiło 😉

Puszon: Szczęśliwie nikt nikogo dźwigać nie musi, twardo stąpamy po ziemi ;). Ale to oczywiste, że łatwiej iść ramię w ramię, niż rzucać sobie kłody pod nogi. Pewne rzeczy łatwiej jest załatwiać grupie osób, niż samotnemu wydawcy, pewne pomysły są wręcz niemożliwe do realizacji bez wsparcia, a do tego polski rynek RPG jest bardzo mały.

Image

Nazwa jest dla erpegowców dość obiecująca, czego konkretnie możemy się spodziewać? Zmartwychwstania linii Savage Worlds pl.? Czy dodatki do Wolsunga będą wychodziły z nowym logiem? A może knujecie zupełnie nowe projekty?

Ramel: Na pewno restauracja Savage Worlds w Polsce. Nowe rzeczy do Wolsunga. Adventurers! po polsku. Nowe licencje do SW – pierwsza już niedługo.

Puszon: I nowe projekty. Nie tylko zagraniczne ale i polskie. Zarówno nowe, jak i te uznawane za kultowe. A w dodatku pod marką Fajne RPG ukazywać się będą małe fabularne gry karciane, takie jak Opowieści z Karczmy wydane przez Gindie (we współpracy z Grami Na Zamówienie). Jednym zdaniem – cała masa świetnych produktów dla erpegowców o różnym stażu, tych doświadczonych i tych rozpoczynających karierę.

Zdradzicie choć jedną licencję, o którą się staracie?

Ramel: Trudno mówić o tym przed uzgodnieniem warunków licencyjnych, ale powiedzmy, że zamierzamy wypłynąć na głębokie wody 🙂

Puszon: Dodam tylko, że te licencje to oczywiście nie tylko Savage Worlds!

Miła podpowiedź, settingów do wyboru co najmniej trzy, ale wiadomo czego oczekiwać. A co z Wolsungiem? Zdradzicie jak będzie wyglądała linia tej gry w najbliższej przyszłości? Czy i jakich dodatków mogą się spodziewać fani w Polsce?

Puszon: Wolsung rusza pełną parą, na równi z Savage’ami, nie tylko z małymi dodatkami. Nie zabraknie czegoś dla fanów wojen i historii świata Wolsunga, a także czegoś dla fanów retrofuturystyki. Już za chwilkę zdradzimy więcej.

Pierwszy produkt spod znaku Fajne RPG, planujecie jeszcze w tym roku, zdążycie?  Przyznam, że zrobiłem mała sondę wśród znajomych, czego spodziewają się po waszej współpracy, jakiego dokładnie tytułu i nikt nie zgadł, że będzie to… Judgment Day (recenzję w języku polskim można znaleźć na blogu Krakonmana). Co miało wpływ na taki właśnie wybór? Powiecie kilka słów o settingu?

Ramel: Pierwszy produkt to Dzień Sądu, a dlaczego? Dlatego, że jest od dwóch lat przetłumaczony, miał być wydany w limitce innego produktu, ale doszliśmy do wniosku, że spróbujemy wydać ten minisetting w nowatorski sposób – broszurka, za niecałe 20PLN.

Puszon: Dzień Sądu to setting który zdecydowanie może obronić się sam, zwłaszcza w tak fajnej cenie. Oferuje on grę w klimatach jakich do tej pory nie eksploatowały w Polsce duże gry fabularne. Może z wyjątkiem świata Warhammera 40k, choć jak wiadomo, systemy z tego uniwersum nie są dostępne w naszej rodzimej mowie.

Judgment Day

Drugą premierę przygotowujecie na Pyrkon 2014. Wielu moich znajomych czeka na Bestie i Barbarzyńców po polsku, będzie to pierwszy system w konwencji magii i miecza w naszym kraju. Planujecie zmiany w stosunku do oryginału? Będzie limitka w twardej oprawie z wersją elektroniczną w przedsprzedaży?

Ramel: Raczej nie będzie limitki. Chyba, że Puszon powie inaczej. Tak, będzie wersja elektroniczna w przedsprzedaży. I tak, będą to Bestie i Barbarzyńcy.

Puszon, powiesz inaczej?

Puszon: Bestie i Barbarzyńcy to nie jedyny produkt Umberto Pignatelliego, który pojawi się na Pyrkonie. Będą też… Adventurers!.

beasts_and_barbarians_front

Piotrek, powiedz kilka słów o tym jak zaczęła się współpraca Polaka z Włochem, która doprowadziła do powstania anglojęzycznego settingu? Skąd wziąłeś Umberto?

Ramel: Robiłem redakcje jego dodatku do Slipstream. Zaprzyjaźniliśmy się, on miał pomysł, ja pieniądze oraz licencje – i tak działamy od paru lat.

Image

 Wiem, że w planach macie wydanie Horror Companion, moim zdaniem najlepszego z serii „kompanionów”, jakaś przybliżona data premiery?

Ramel: Po pierwsze, zmieniamy nazwę. Teraz będzie to Savage Worlds: Horror, Superbohaterowie itp. SW: Horror ukaże się w przyszłym roku, w okolicach wakacji. A później ukaże się Almanach Horroru, który będzie zupełnie innym produktem – pomocą dla erpegowców, niepowiązaną z żadnym systemem.

Puszon: …a do tego naszą własną, stworzoną kompletnie od podstaw. Almanach Horroru przygotowuje zespół pod okiem wybornego erepgowca, Marka ‘Planetourista’ Golonki. Będzie to pomoc dla Mistrzów Gry chcących dowiedzieć się czegoś więcej o różnych odmianach grozy na sesji.

horrorcompanion

Na zachodzie Gramel wydaje produkty najpierw w wersji elektronicznej, a jak jest dobrze, to w wersji papierowej. Jak to widzicie w Polce? Pedeefy będą płatne, czy jako dodatki do wersji limitowanych, bo nie chce mi się wierzyć, że z nich zrezygnujecie?

Ramel: Na Zachodzie już w tym momencie produkty GRAmela w druku ukazywać się pewnie będą zawsze, bo udało nam się wyrobić markę. A w Polsce – nie rezygnujemy z pdfów, będą w przedsprzedaży i nie tylko.

Puszon: Będą PDF, sprzedawane zarówno przez www.RPGsklep.pl jak i poprzez cdp.pl

Obydwaj jesteście zwierzakami konwentowymi, żeby zrobić jakiś konwent bez obecności Puszona, to chyba trzeba w ogóle jakiś glejt dostać. Planujecie reklamować wydawnictwo, a przede wszystkim jego produkty na konwentach? Gdzie można się spodziewać Fajnych RPG w 2014, na których konwentach chcielibyście się pokazać?

Ramel: Fajne RPG będą wszędzie. Ja, przez pracę, nie będę na każdym konwencie, ale na pewno będę na wrocławskich, no i na Pyrkonie, Polconie, prawdopodobnie Falkonie i na Imladrisie. A gdzie jeszcze- to się okaże.

Puszon: Jak Ramel już wspomniał, będzie nas pełno. Jeśli nawet nie pojawimy się ze stoiskiem, oficjalnie, to ja Puszon wydałem odpowiednie glejty odpowiednim ludziom i na wielu konwentach pojawią się prelekcje, sesje i inne atrakcje związane z naszą działalnością. Oczywiście szukamy osób, które będą nam chciały pomagać w promowaniu fajnych RPG.

Tak Kuźnia Gier, jak i Gramel wypuszczały na rynek anglojęzyczny polskie produkty (odpowiednio Wolsunga i Nemezis) planujecie premiery na zachodzie jako Fajne RPG?

Ramel: Na zachodzie będziemy używać marki GRAmel, która wyrobiła już sobie renomę. Ja na pewno będę dalej wydawał tam erpegi, już parę piszemy 🙂 No i pomagam przy sprzedaży, promocji i produkcji Wolsunga Eng.

Puszon: Zagranica to obiecujący rynek – w planach od jakiegoś czasu jest przecież niemieckojęzyczny Wolsung. Na razie jednak nie planujemy orężnych szarży pod nową marką, GRAmel jest znany i poważany, nie potrzeba nam mnożenia bytów.

Czy oprócz podręczników planujecie sprzedawać gadżety „okołoerpegowe”? Savage Worlds to oprócz podręczników i kości: figurki, karty czy sztony. Kuźnia Gier ma część z tych produktów w swojej ofercie, planujecie poszerzać asortyment?

Ramel: Ja nic nie wiem, Puszon?

Puszon: Jak zostało powiedziane, część akcesoriów jest już dostępna w naszym sklepie. Na początek planujemy się skupić jednak na dostarczaniu dobrych gier, a nie wszystkiego co dookoła grania. Tym też się zajmujemy, ale to podniesienie poziomu samych erpegów jest naszym celem. Z akcesoriami jest o tyle ciekawa sprawa, że wiele jest specjalizujących się w tym firm. Ponadto, kreatywność braci erpegowej nie zna granic i sami MGowie oraz gracze prześcigają się w tworzeniu coraz ciekawszych, customizowanych akcesoriów. Ale oczywiście, jesteśmy otwarci na propozycje 😉

Jakie macie plany na bardziej odległą przyszłość? Jest szansa, że wydacie w Polsce Savage Worlds 2.0, Hellfrosta, albo coś z linii Weird War?

Ramel: Hellfrosta na pewno nie, po pierwsze, ja go nie lubię, po drugie – wydawcy chcieliby za niego tyle kasy, że ja za to kupię pięć innych licencji. Weird War – nie, bo to nie jest produkt na nasz rynek. Savage Worlds 2.0 – tak, jak wyczerpie się nakład pierwszej edycji. Rozmawiam też z laureatami konkursu Światotworzenia o skończeniu ich settingów.

Tak, o tym akurat wiem dość dobrze. Żadnych Weird Warów? Nawet Rome?

Ramel: Nie, nic z tego nie będzie, a Rome nawet na 100% nie.

Puszon: Rynek pełen jest innych ciekawych, solidnych tytułów. No i spójrz na to z tej strony – Ty czekasz na Weir War, ktoś inny chciałby np. Dungeon Worlda, albo Fiasco, albo jeszcze kolejną, fajną grę. Nasze plany sięgają daleko, ale nie na tyle by nie rozważać wielu różnych propozycji.

Gdzie będzie można kupić produkty sygnowane logiem Fajne RPG, w sklepie Kuźni, Gramela, w Rebelu, a może planujecie otwarcie własnego sklepu?

Ramel: http://www.rpgsklep.pl , no i oczywiście Rebel 🙂

Puszon: RPGsklep to z pewnością, to nasz główny sklep. Oczywiście bardzo ważne są stoiska na konwentach i kochane przez wszystkich konwentowe promocje.

Dzięki za wywiad, powodzenia i do zobaczenia na waszym konwentowym stoisku.

Image

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii RPG ogólnie, Wywiady. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

7 odpowiedzi na „Wywiad z Puszonem i Ramelem – czyli Fajne RPG

  1. Pingback: Polskie bestie - lastinn

  2. KFC pisze:

    Powodzenia chłopaki „na nowej drodze życia” 😉
    Rozruszajcie faktycznie tę zgrzybiałą łajbę polską, bo jak nie Wy to kto, jak się pytam?!

  3. karprpg pisze:

    A tutaj uzupełnienie planów wydawniczych w filmiku:

  4. Pingback: Fajne RPG – oficjalne otwarcie i plany wydawnicze | Gry Fabularne

  5. Pingback: Mówią o nas | Fajne RPG

  6. drozdal pisze:

    Piękna inicjatywa. Możliwe,że tym razem nie skończy się jedynie an zapowiedziach i czekaniu latami na wieści oraz niekończącym się przesuwaniu daty wydania. Puszon i Ramel mają na swoim koncie kilka (naście) wydanych w kraju gier i podręczników, więc tym razem to nie osoby zniką rzycające się z motyką na słońce. Powodzenia.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s